torsdag den 8. oktober 2009

Julens madtraditioner i middelalderen.

Måske er det lidt tidligt at tænke på julen men i min søgen efter udfordringer til opgaven "fra jord til bord" med inspiration fra middelalderen og den historiske tilgang. Faldt jeg over dette på nettet. Der stod et langt stykke om de gamle traditioner, som jeg vil give et lille udpluk af.

Hvis vi går lidt mere end 500 år tilbage i tiden, til middelalderen, var landet stadig katolsk. Tiden var præget af mange helgendage og højtider. I dagene op til en helligdag skulle man faste. Man måtte altså ikke spise kød og til tider heller ikke mælk, æg og smør. Grunden til at man skulle faste var, at man i levende live skulle opleve det som man senere ville opleve efter døden.

Lige før jul lå en af de længste fasteperioder. Man slagtede i slutningen af november eller starten af december men spiste ikke køb før juledag. Under fasten forberedte man sig til den store fest. der blev bagt brød og kager og brygget godt øl. Der var ikke tale om nogle specialle kager eller brød fordi det var jul, det var var bare typisk mad til de store fester. Det har tidligere været påstået at de mange krydderier der blev brygt i middelalderen var pga af smagen af dårlige madvarer. Men idet vi ved, at mange af disse krydderier blev impoteret fra steder som Indonesien, Indien og Middelhavet, så var dette meget kostbare krydderier og ingen kunne inde på at bruge det på dårlig mad.

Jeg fandt en opskrift på nogle småkager af marcipan som jeg ville prøve.




Jeg startede med at prøve at knuse anisstjernerne i en morter, men det var ikke det nemmeste i verden. Måske fordi den er lavet af træ. Så efter en lille kamp tog jeg nutidens teknologi i brug og en tur i min miniblender....


Marcipan, flormelis og rosenvand, blev æltet godt sammen.


Ingen kommentarer: