torsdag den 8. oktober 2009

Grøn havregrød - "fra jord til bord"

I forbindelse med den individuelle del af opgaven skulle vi finde selvvalgte produkter at fremstille. Først ledte jeg længe efter nogle råprodukter at fremstille men fandt ikke rigtig noget jeg umiddelbart syntes var muligt for mig. Derefter gik tankerne på gruppens valg af middelaldertema. Jeg fandt denne opskrift på "Grøn havregrød" fra Middelalderen og den måtte jeg bare prøve....

(1 person)
3 dl. vand
1 dusk persille
1 dusk salvie
1 dusk ispo (hvis tørret ½ tsk)
1 del havregryn
1½ spsk rosiner
1 spsk kandissukker eller råsukker
1 spsk smør
evt. lidt salt

Vand og krydderurter koges under låg i 10 min. Krydderurterne sies fra og vandet kommes tilbage i gryden. Havregryn og rosiner kommes i, og det koges ved lav varme i yderligere 10 min. Tag gryden af varmen og rør sukker og smør i. Smag evt. til med lidt salt. Serveres varm.






Jeg kunne ikke finde frisk salvie så det blev i den tørrede udgave. Jeg anede ikke hvad ispo var og prøvede at google det, men fandt ingen resultater på ispo som en krydderi. Jeg gav op og valgte at undlade dette i grøden.
Jeg havde forventet at se en grøn havregrød, men den så ganske almindelig ud. Jeg tænker herefter, at det grønne nok var med henblik på de krydderurter, der har været med til at give grøden en lidt anderledes smag end den vi idag er vant til.
Jeg syntes det smagte godt, men ville måske undlade smør da det gav grøden en meget fed smag.

Ingen kommentarer: